Spesielt skoleskip på besøk i Fredrikstad

mars 10, 2021

4

Verdens første hybrid elektriske skoleskip har vært i Fredrikstad for å lære skolebarn om sikkerhet på sjøen, marinbiologi, plastforsøpling og fremtidens skipsfart. Det er Redningsselskapet i samarbeid med Brim Explorer som har tatt initiativ til toktet.

Det var skolebarn fra 6. og 7. trinn på Sagabakken skole som onsdag fikk en skoledag helt utenom det vanlige. Elevene var noen av de omlag 3 000 barna som blir invitert ut på sjøen for å lære om sjøvett, miljøpåvirkning fra forsøpling av havene, og muligheten som ligger innenfor maritim næring i Norge. En storsatsning som skal bli en god og spennende plattform for læring om havet som fremtidens ressurs og livsnerve.

På tokt langs norskekysten

I to måneder skal skoleskipene «Brim» og søsterskipet «Bard» innom 47 havner langs hele norskekysten fra sør til nord. «Brim» startet sitt tokt i Oslo i forrige uke. På vei ut Oslofjorden har både Moss og Horten hatt besøk av skoleskipet, før det la til kai ved Borg Havns kai utenfor Gamlebyen tirsdag kveld.

Mannskapet forteller om en magisk innseiling til Fredrikstad i følge av en fargesprakende solnedgang, og at de setter pris på sentral kaiplass i historiske omgivelser. Borg Havn stiller med gratis kaiplass til skoleskipet. Etter besøket i Fredrikstad forsetter seilasen opp Glomma, til Sarpsborg og Byens brygge i Sandesund. Her vil elever fra Sarpsborgskolen få komme ombord på torsdag før toktet fortsetter mot Sandefjord.

Gjennomføringen blir tilpasset smittevernhensyn i den enkelte kommune og gjennomføres i kohorter.

– Vi deler opp skolebarna i tre grupper, sier den 26 år gamle kapteinen på M/S Brim, Jens Hjelset. En gruppe står på kaia og lærer om sjøredning fra Redningsselskapet. En gruppe er på det øverste dekket og skal lære om energi og teknologi, blant annet om skipets motorteknologi. En tredje gruppe er på første dekk og lærer om marinbiologi og resirkulering av plast og avfall, sier Hjelset. Flere av barna vi får ombord har liten eller ingen erfaring fra tidligere med båt og sjøliv, forteller kapteinen som også er glad for å gi elevene innsikt i den maritime næringen han er en del av. Til tross for Hjelsets unge alder er han en erfaren sjømann, og har tidligere jobbet både i offshore og på tankbåt. Han er glad for at rederiet staser på et ungt mannskap og forteller at gjennomsnittsalderen ligger på rundt 25 år.

Når Borg Havns utsendte er med på Glommaseilasen blir tre heldige elever plukket ut til å inspisere motorrommet i båten, mens resten av gruppen følger det hele via videolink fra øvre dekk. At båten har to elmotorer og en batterikapasitet tilsvarende 10 Tesla Model S ser ut til å imponerer elevene. De synes også det er fint at det ikke bråker og lukter ekkelt sånn som andre båter gjør.

«Brim» går cirka ti timer på batteridrift med en fart på rundt 10 knop, mens maks fart er på rundt 17 knop. Båten har også installert et fremdriftssystem med dieselmotor som backup eller eventuelt for økt rekkevidde, men kapteinen understreker at de i hovedsak seiler elektrisk.

Viktig å gi barn kunnskap om havet

25-åringen Karoline Viberg er marinbiolog ombord på skoleskipet og har blant annet ansvar for det faglige opplegget barna lærer mens de er om bord på «Brim».

– Her oppe lærer de hvorfor teknologien og naturen henger sammen og hvordan de kan hjelpe hverandre opp og fram. På stasjonen nede lærer barna om plast og hvordan vi kan endre synet på plast og verdien av det, sier Viberg. I tillegg skal barna bruke en plastmaskin hvor de kverner sortert plast for å lange noe nytt av det.

Hun merker at interessen om livet under havet også øker blant barna.

– Mange barn syns det nesten er litt mystisk og kanskje litt skummelt, men jo mer de lærer om det og du gir dem verktøyene til å utforske selv, jo større interessen får jeg inntrykk av. Det er utrolig viktig at alle vet hvor mye det har å si for oss, som for eksempel at 70 prosent av oksygenet som vi puster inn er fra havet. Og at vi vet mer om områder på Mars enn det vi gjør om vi livet i havet.

Hybridskip

«Brim» ble bygd i 2019 som en hydrid turistbåt med hensikt å gjøre Norge til en grønnere turistdestinasjon. Skipet eies av selskapet Brim Explorer som blant annet tilbyr hvalsafari og cruiseturer i Lofoten og på Svalbard. Men på grunn av koronapandemien startet de et samarbeid med blant annet Redningsselskapet for å benytte de to hybridelektriske skipene deres til «Forebyggende Seilas». Et opplegg Redningsselskapet har hatt de siste 13 årene langs norskekysten for opplæring i sjøvett. Flere andre organisasjoner bidrar også inn i samarbeidet. Verdens naturfond (WWF) har bistått i utviklingen av undervisningsinnholdet, mens Maritimt Forum og Rederiforbundet deltar gjennom prosjektet Maritim Karriere. Målet er å inspirere unge til å velge en maritim utdannelse og vise de mange karrieremulighetene innen maritim næring – alt fra matros til jobber innen maritim finans, bærekraft og digitalisering.

Fakta om «Brim:

Hybrid elektrisk katamaran
Lydløs elektrisk fremdrift
Byggeår: 2019
Lengde: 25 meter
Bredde: 11 meter bred
Batteri: 800 kWh (tilsvarer 10 Tesla Model S)
Tar 146 passasjerer

Andre aktuelle saker: